Bosnu volim prvenstveno zbog uporedog postojanja njenih različitih
tradicija. Decenijama uoči poslednjeg krvavog rata, ljudi u Bosni i
Hercegovini su najnormalnije živeli zajedno. Trenutno stanje u Bosni i
Hercegovini, gde je celokupna ljudska situacija uslovljena
etno-religijskom pripadnošću, je bolesno stanje.
Prošao sam Bosnu uzduž i popreko i uverio se da Bosna nije višejezična sredina. U gradovima i selima ljudi
govore istim jezikom, iako nas velikaši, proklete im duše, uporno
ubeđuju da govorimo različitim jezicima i da su razlike među nama
nepomirljive. Pritom, veoma je diskutabilno da li je Bosna i Hercegovina
višenacionalna sredina. Odrednice Srbin, Hrvat i Bošnjak se mogu, sa
gotovo stoprocentnom izvesnošću, koristiti kao sinonimi za versku
pripadnost, umesto reči pravoslavac, katolik i musliman našeg jezika.
ISTORIJSKI OSVRT
Tokom istorije, u Bosni je uporno opstajao višereligijski suživot, dok
je u Srbiji preovladala jednoobraznost. U srednjevekovnoj Srbiji je
zakon nalagao versku isključivost i netrpeljivost, jer vladajuća
pravoslavna religija nije tolerisala postojanje drugih vera. U
srednjevekovnoj Bosni su zajedno živeli katolici, pravoslavci i
bogumili. Dok su u Raškoj besneli verski progoni, Bosna je prihvatala
ljude različitih vera. Dok je Stefan Nemanja proganjao naše pretke,
dobri Ban Kulin im je pružao utočište. Ko je od našeg naroda tražio
slobodu, taj je išao u Bosnu. U Raškoj su vladali samodržavlje i verski
progoni.
Tokom svoje vladavine, muslimani su se ipak pokazali tolerantnijima od
pravoslavaca. Iako su krajem srednjeg veka muslimani na ove prostore
došli kao zavojevači, jedna je činjenica neosporna – dozvolili su da
druge vere postoje
i da pravoslavne bogomolje vekovima ostanu čitave. Otomanski sistem
religijskog pluralizma definitivno predstavlja civilizacijski iskorak u
odnosu na versku isključivost nemanjićke Srbije. Uprkos tome, Srbi su u
XIX veku, od svog ustanka do sticanja državnosti, uništili gotovo sve
džamije na području tadašnje kneževine Srbije. Tako su u Užicu porušene
34 džamije, u Smederevu 24, a u Beogradu na desetine njih. Slično se
ponovilo i tokom rata u Bosni.
Bosna i Hercegovina je kolevka našeg zajedničkog jezika. Jezik
srednjevekovne srpske države, koji poznajemo uglavnom preko vladarskih
povelja i crkvenih spisa, prilično se razlikuje od današnjeg srpskog
jezika. Jezik srednjevekovne Bosne i Huma ,
koji poznajemo preko natpisa sa stećaka, je prilično sličan jeziku
kojim danas govorimo, i uglavnom razumljiv bez prevođenja. Ovo nimalo ne
iznenađuje, uzme li se u obzir da je upravo hercegovački govor bečkim
književnim dogovorom 1850. godine određen za zajednički književni jezik
Srba i Hrvata (i drugih južnih Slovena), poznat kao srpsko-hrvatski
jezik. Na hercegovskom govoru počiva čitava jezička reforma Vuka
Karadžića, na temelju koje su nastali savremeni srpski, hrvatski,
bosanski i crnogorski jezički standard .
Bosna i Hercegovina je kolevka partizanskog otpora. Tokom drugog
svetskog rata Bosna i Hercegovina je predstavljala središte otpora
nacionalističkom ludilu i međuetničkom istrebljenju. Dok su u Srbiji i
Hrvatskoj preovladale ekstremno nacionalističke snage, u Bosni su
partizani uspešno vodili borbu protiv fašista i kvislinga, za ponovno
ujedinjenje raskomadane domovine. Igman, Kozara, Neretva, Sutjeska,
Jajce, Drvar, samo su neki od toponima koji podsećaju na upornu borbu
naših naroda u Bosni i Hercegovini. Možda je kobna greška partizana bila
što su nakon oslobođenja uzeli Beograd, a ne višenacionalno Sarajevo za
glavni grad SFR Jugoslavije.
RAT U BOSNI I HERCEGOVINI
Nije tajna da je Srbija stvorila Republiku Srpsku, kada je 1992. godine
poslala vojsku, specijalce i dobrovoljce, te nahuškala, naoružala i
organizovala Srbe u Bosni i Hercegovini. Čitave oblasti jedne
multikulturne države su vojskom zaposednute, etnički očišćene i
proglašene srpskom teritorijom. Tzv. Republika Srpska, ta žalosna
tvorevina koja pokušava da bude srpskija od same Srbije, pokazatelj je
naše nezrelosti za zajednički život, poštovanje bližnjega i prihvatanje
različitosti. Ovo patološko stanje je urodilo stravičnim progonima i
pokoljima naše inoverne braće, koje istorija pamti kao bosanski genocid.
Tokom rata su na teritorijama pod srpskom kontrolom džamije sistematski
uništavane. Frapantan primer je Banja Luka, u kojoj su sve gradske
džamije (njih šesnaest) uništene uz sadejstvo gradskih vlasti, iako u
gradu nije bilo izravnih ratnih dejstava. S druge strane, u Sarajevu,
koje je godinama bilo pod srpskom opsadom, iako neke srpske crkve jesu
uništene (neke usled samog srpskog granatiranja), one nisu sistematski
uništavane.
U Bosni nije okončan rat, u Bosni je zamrznut sukob. Dovoljan je
letimičan pogled na međuentitetske granice Bosne i Hercegovine da bismo
videli da je to samo zaleđena linija fronta u bratoubilačkom građanskom
ratu. Rat u Bosni i Hercegovini nikada nije završen. Danas se vodi putem
politike da bi sutra ponovo mogao oružano eskalirati. Bosni je
potreban trajan ,
pravedan i održiv mir. Tzv. Dejtonski mir je suštinski nepravedan, jer
je zacementirao rezultate etničkog čišćenja nesrpskog stanovništva
Višegrada, Zvornika, Bijeljine, Prijedora, Foče, Srebrenice i mnogih
drugih gradova Bosne i Hercegovine. Tragičnim spletom događaja, Srebrenica danas
pripada Republici Srpskoj. Srbija mora jasno osuditi zaposedanje
teritorije istrebljenjem, da bi pokazala da je raskrstila sa ideologijom
širenja teritorije, koja je predugo usmeravala njenu unutrašnju i
vanjsku politiku. Srbija zaista nema razloga da podržava Republiku
Srpsku, taj ostatak njene nesrećne politike 1990-ih.
Srbija je pokušala da ubije Bosnu i Hercegovinu. Ubijajući Bosnu, Srbija
je ubijala i sebe, jer se ekstremizam iz Republike Srpske vraćao kao
bumerang ubijajući građansku Srbiju. Nadam se da će Bosanci oprostiti
našim potomcima. Takođe se nadam da naši potomci nikada neće oprostiti
svojim precima. Neka nam drugi oproste naše ludilo. Mi sami sebi nikada
ne smemo oprostiti. Ubili smo deo svog naroda u Bosni.
CIVILIZACIJSKE PERSPEKTIVE
Bosna i Hercegovina je otvorena mogućnost našeg zajedničkog života,
pravoslavaca, katolika i muslimana istog jezika. Politička ideja Bosne i
Hercegovine je načelo suživota naspram plemenske podeljenosti, verska
trpeljivost naspram verske isključivosti.
Mnogi građani Bosne i Hercegovine su dospeli u tužnu situaciju da pod
uticajem huškačke propagande prezru svoju domovinu. Poznajem mnoge
bosanske Srbe koji preziru Bosnu a obožavaju Srbiju. Oni grdno greše.
Kao pripadnik srpskog naroda, kao Srbin iz Srbije, poručujem mojim
sunarodnicima, Srbima iz Bosne – Srbija nije vaša majka, vaša majka je
Bosna. Nemojte prezirati zemlju naših otaca. U Bosni naš narod živi već
vekovima. U srednjem veku, kada Srbija nije ni postojala, već samo
vazalna kneževina Raška, naši preci su u kraljevini Bosni odolevali
raznim moćnicima sa istoka i zapada.
Bosna nikada nije bila u sastavu Srbije, i ukoliko ima pravde, nikada
neće ni biti. Najmoćniji srpski srednjevekovni vladari, kao što su
Stefan Nemanja i Dušan Silnik, nisu uspeli da uključe Bosnu u svoju
državu. Vekovima kasnije, to nije pošlo za rukom ni Slobodanu
Miloševiću. Srbija ni ne treba da teži da osvaja i pripaja Bosnu, već
treba da bude sa njom u zajednici na ravnopravnim osnovama.
Srbija
od Bosne treba da nauči različitost. Za razliku od Srbije, Bosna ima
dugu tradiciju multikulturalnosti. Koncept bosanstva počiva na suživotu
različitih verskih tradicija i ima kapaciteta da integriše ljude
različitih etno-religijskih tradicija koji dele isti geografski prostor.
Koncept srpstva, nažalost, nema taj kapacitet, jer počiva na principu
verske isključivosti. On je isključiv u svojoj biti, ne samo prema
drugim narodima, već i prema sunarodnicima koji ne pripadaju
pravoslavlju. Logičan ishod politike isključivosti je istrebljenje. Nije
slučajno što je srpstvo definisao upravo episkop Njegoš u kontekstu
istrebljenja domaćih muslimana (tzv. „istraga poturica“). Ovaj koncept
deluje dezintegrativno čak i po samu Srbiju, onemogućujući joj da
postane država svih svojih građana, odnosno moderna politička nacija.
Stoga neki kritičari predlažu redefinisanje koncepta srpstva na principu
integracije.
Sarajevo često nazivaju balkanskim Jerusalimom, jer se u njegovom centru
jedna do druge nalaze islamska, pravoslavna, katolička i jevrejska
bogomolja. Beograd se, nažalost, ne može pohvaliti takvim poštovanjem
svojih različitih nasleđa – beogradska sinagoga i džamija su skrivene i
getoizirane, beogradski budistički hram, jedan od prvih u Evropi, odavno
je zapušten i srušen. Pejzažom Beograda suvereno dominiraju isključivo
pravoslavni hramovi. Beograd se uporno odriče sopstvene prošlosti – od
nekadašnjih dvestotinjak džamija u Beogradu, opstala je samo jedna, a i
ona je spaljivana. Izgleda da naš grad još uvek nije dovoljno zreo da
vidno istakne svoje različite tradicije. Da bi izrastao u istinsku
metropolu, Beograd mora prihvatiti svoju različitost.
Bosna
je srce Balkana. Bosna i Hercegovina je geografsko, jezičko i etničko
središte našeg naroda podeljenog religijom, dok su Hrvatska i Srbija
zapadna i istočna periferija. Ukoliko se muslimani, katolici i
pravoslavci našeg jezika odluče na suživot u Bosni i Hercegovini, to će
se blagotvorno odraziti na sve susedne države.
Zajednička Bosna i Hercegovina trenutno ne postoji. Varvari još od rata
pokušavaju da raskomadaju Bosnu i Hercegovinu na zavađene
etno-religijske entitete, predstavljajući politiku aparthejda i
segregacije kao nešto poželjno. Od polovine višereligijske države je
napravljena verski isključiva paradržava Republika Srpska. U ostalim
delovima je uspostavljena prevlast Bošnjaka ili Hrvata. Stvarnost je
premašila najluđa predviđanja sarajevskih nadrealista, uključujući
izmišljanje novih jezika i podelu dece po nacionalnoj osnovi u vrtićima i
školama. Izlaz iz ovakvog stanja treba tražiti u ukidanju ratnih
entiteta i okretanju oblasnim autonomijama, nevezanim za nacionalnu
pripadnost. Živela zajednička Bosna i Hercegovina, u čijim će se školama
učiti jedan jezik, jer se jedan jezik govori u narodu.
Velika je stvar što Bosna i Hercegovina još uvek postoji. Kao jedina
višenacionalna država na Balkanu, ona je trn u oku svim nacionalistima,
posebno nakon raspada naše zajedničke države SFRJ. Neuspehom Jugoslavije
pali smo jedan veliki ispit iz suživota. Za zajednički život nam je
preostala još samo Bosna i Hercegovina.
Nema komentara:
Objavi komentar