Popis stanovništva Bosne i Hercegovine (uključuje dva
entiteta, FBiH i RS), obavljen je od 1. do 15. oktobra 2013. (danas je
2015.), i za razliku od drugih zemalja svijeta, isti kao da nije toliko
važan. Jer, da jeste – bio bi već objavljen.
Čežnjivim pogledom naivno građanstvo uzaludno postavlja pitanje,
zašto rezultati popisa nisu objavljeni? Za razliku od onih koji se već
koriste podacima popisa i uveliko manipulišu njima, (posebno podacima po
jezičkoj, etničkoj i vjerskoj liniji), uključujući strane obavještajne
službe – domaće institucije, među njima one sa političkim predznakom;
drugi i ostali – uveliko zainteresovani za korištenje istih, još uvijek
čekaju. Ako ništa drugo, da aktuelne podatke koriste u statističke svrhe
koje se ozbiljno tiču kvalitete planiranja budućnosti, u potrazi
modela, profila, odnosa i snaga stanovnika neophodnih za sva ozbiljnija
planiranja. Međutim, to kao da i nije namjera, ako jeste, onda je daleko
od svake ozbiljnosti, jer podaci i kada budu došli na sto, nakon tri
godine (2016), neće biti aktuelni tj. biće uveliko zastarjeli – obzirom
na brzinu i tempo života i aktivnosti koje nove (stare) vlasti i
vrijeme nose sa sobom. Tri godine su veliki vremenski raspon u kojem se
rađa, umire, putuje, odlazi – u kojem se struktura stanovništva, svojom
ili tuđom voljom, mijenja ubrzanijim tempom, za razliku od prije samo
nekoliko desetljeća.
Značajna napomena je, što je popis stanovništva obavljen u sjeni
manjinskih etničkih struktura, koje predstavljaju zapravo većinsko
stanovništvo, što je paradoks koji baca crnu mrlju na pojam pravne
države, na dejtonski Ustav BiH, kao i na diskriminirajući Izborni zakon o
popisu stanovništva. Samim tim, i bez velikog broja kršenja zakonskih,
elektronskih, tehničkih i popisnih procedura, šteta je već pričinjena.
Najveći gubitnici su nacionalne manjine i oni kojima su ukinuta ljudska
prava o izjašnjavanju, prvenstveno onih koji se ne artikulišu i ne
identifikuju etničkim, već isključivo građanskim opcijama. Izmjene
radiklanih zakona i prilagođavanje ustavno-pravnog uređenja koje
ugrožava prava građana, prije popisa, doprinijele bi jačem učešću
preostalih građana u javnom životu zemlje koju sami tvore – ukoliko ne
dođe do većeg odliva stanovništva, koje obzirom na “ustavnu i opću
nejednakost” tjera stanovništvo da potraži bolje uslove života u drugim
krajevima svijeta. Ova primjedba odnosi se posebno na nehumane uslove
života u distriktu Brčko, u manjem entitetu Bosne i Hercegovine tj. u
Republici Srpskoj, ali i na dijelove zemlje koji se i danas, kao u
vrijeme agresije, neopravdano nazivaju ‘Herceg-Bosnom’. Svakako, ima
primjera i u FBiH, ali one nisu ni blizu uslovljene sistematski i
sistemski, kao u navedenim regijama.
Poznato je da objava rezultata popisa stanovništva neće proći
neprimjećena, u svakom slučaju, uveliko će uticati na promjene
geografsko-etnološke strukture države čije promjene neće izostati
neprimjećene ni na polju političke kartografije. Najavljena brisanja,
oko pola miliona osoba “zbog čišćenja podataka”, kao i još uvijek
nerazjašnjeni imovinsko-pravni odnosi, opravdana su podloga sumnjama, da
će se tako nastali rezultati popisa stanovništva uveliko koristiti za
legalizaciju ratnih zločina, genocida i etničkog čišćenja u Bosni i
Hercegovini. U toj priči nema nevinih. Politički autizam unutar, ali i
van zemlje doprinosi takvom ponašanju, prerastajući ‘u običajno pravo’
udaljeno univerzalnim uzisima tekovina pravne države, ustavnih doktrina
ukorijenjenih širom demokratskog svijeta, umjesto uzusa koji postaju
institucionalno osiguranje blagostanja koja štite interese samo jedne
klase društva, ma koje bile ili se nazivale. Država mora pripadati
svima. Umjesto vladavine struktura u ime naroda, narod je taj koji mora
vladati sobom. To je svrha demokratije, ako nešto drugo nije u pitanju.
Da popis stanovništva ima i može imati ozbiljne posljedice po
društvo, posljednji popis stanovništva u BiH politički je
najeksplozivniji od prijašnjih popisa, čija manipulacija rezultatima
popisa nosi radikalno drugačije oblike opasnosti, uključujući povod za
dugo najavljivani referendum o odcjepljenju manjeg entiteta – što bi bio
uvod u izbijanje nemira, potom i sve izvjesnijeg novog rata u Bosni i
Hercegovini.
Nema komentara:
Objavi komentar